torsdag den 6. august 2009

Stenene på Købmagergade

For to måneder siden skrev jeg om Københavns Kommunes forsøg med ny belægning på Købmagergade mellem Klareboderne og Kronprinsensgade.

Nu er stenene lagt og jeg finder, at vi får en meget rodet gaderum, hvor mønsteret i stenene næsten skrige til hinanden og dermed tage oplevelsen fra husene og det er særligt problematisk, når Købmagergade både har Regensen, Rundetårn og den gamle Postgaard.
Man kunne i lighed med Strøget lægge en grå natursten, i stedet for disse mønstre af grå, hvid og sort. Det ligner alt for meget de gågader, som mange provinsbyer lagde i starten af 1970erne, der bestod af store sorte og hvide sten.
Kilde: Københavns Kommune. Visualisering af Polyform Arkitekter og Karres en Brands Landschapsarchitecten bv

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Kære Jokum
Jeg var gennem Købmagergade i mandags. Jeg kan kun være enig med dig i din vurdering. Der stod ikke noget om, at kommunen ønskede kommentarer, men det gør den vel. Jeg går ud fra, at du skriver.
God arbejdslyst.
far
Otto Mønsted Nielsen