tirsdag den 7. april 2009

Nordhavnen

For nylig blev konkurrencen om omdannelsen af Nordhavnen fra havn til byområde i det der bliver "Skandinaviens største byudviklingsområde" og som derudover udvider området med 100 ha (eller det der svarer til 300 fodboldbaner).

For enden af den eksisterende Nordhavn er det planen at anlægge en 1,1 kilometer lang Krydstogsterminal (det er den hvide linje på kortet ovenfor) og det kommer til at kunne ses fra f.eks. Charlottenlund Fort, som det fremgår af denne tegning nedenfor:
Visualiseringen viser hvordan situationen ser ud, når selve terminalen er bygget, men der står også:
Der er foretaget en fotoregistrering af de eksisterende forhold i november 2008 / Januar 2009. Disse optagelser danner grundlag for visualiseringer af de fremtidige forhold. [...] Visualiseringerne i denne rapport viser ikke nye bebyggelser på Nordhavnens eksisterende areal eller evt. ny bebyggelse på det opfyldte areal, samt depoter og behandlingsanlæg i anlægsperioden.

I planen fra Københavns Kommune hedder det:
Lige nu og her er planen primært at anlægge en ny krydstogtkaj til gavn for turismen og dermed for hele Hovedstadsregionen. Resten skal foreløbigt ligge uberørt hen. Men på sigt betyder udvidelsen, at man i fremtiden kan byudvikle Nordhavn yderligere ned til vandet og samtidig skabe flere rekreative områder i København. Området omkring den nye krydstogtterminal bliver et nyt udflugtsmål for københavnere og turister med udkigstårn, mulighed for spadsereture, løb, skating og meget mere.
Altså kan der komme både højhuse og andet på områder og det har jo endnu større konsekvenser for udsigten herfra.
Selve udvidelsen af området sker for at kunne placere jord for Metrocityringen og fra Nordhavnsvejen og det betyder ifølge VVM-analysen:
Igennem hele anlægs- og driftsfasen vil vejnettet blive belastet af en stor mængde lastbiler, som skal transportere jord/muck til depotet. Al jord ankommer på lastbiler gennem krydset Sundkrogsgade/Kalkbrænderihavnsgade. I worst case scenario vil den største jordmængde pr. årsbasis i anlægsfasen blive leveret i 2012 og i driftsfasen i 2013. Der vil her køre knap 60 lastbiler i timen pr. retning på Sundkrogsgade og videre ad transportruten ud i Nordhavn, svarende til en lastbil pr. minut.
Kilde og illustrationer: Københavns Kommune, By og Havn

Ingen kommentarer: