onsdag den 12. september 2007

Vor Frue Kirke i Flammer

I går var det d. 11. september. En dato, der står prentet ind i vores fælles hukommelse, som den dag hvor den vestlige verden og det vi står for blev angrebet af islamister. Endnu i dag står vi midt i krigen mod terror og snart hver dag oplever vi forsøg på at slå til mod vores hverdag og livsform. Samtidig var det tidligere i september 200 året for det engelske terrorangreb på København i 1807, hvor Københavns Domkirke blev omdannet til et Københavnsk Ground Zero.
I anledning af begge årsdage har kunstnerparret Thyra Hilden og Pio Diaz sat ild til det indre af Københavns Domkirke, i lighed med hvad de gjorde ved Aros i starten af året.
Jeg finder fortsat ikke at kunsternes præmis holder: De vil henlede opmærksomheden på den destruktion, der ligger latent i den vestlige kultur. Men er det ikke mere korrekt at tale om islamismen. Her ligger destruktionen ikke latent, men her findes den i lys lue. Hvis de ville sætte ild til hullerne efter de store Buddha-statuer i Afghanistan, som Taleban skød i stykker eller i Tora Bora bjergene, hvor Bin Laden gemmer sig, så vil det give meget mening. Men at skyde skylden på vores kultur, det er for simpelt.
Men i Domkirkens blad for perioden (nr. 4, september - november 2007) skriver domprovst Anders Gadegaard følgende:
Alt, hvad Jesus sagde og gjorde, skete for at begrænse ondskaben og bekæmpe
frygten, i verden og i os. Afsløre det onde og rense det ud af vores hjerter -
og genrejse os, lutret som ild til et liv uden frygt. (...). Derfor sagde
Johannes Døberen om Jesus: Han døber med Helligånd og ild.

Med denne læsning fik jeg mere ud af installationen end jeg egentlig forventede: Vi skal ikke frygte, men tro. Det forsonede liv danner grundlaget for den kristne tro og dermed for meget af den vestlige kultur.
Vor Frue Kirke i Flammer. 1. - 11. september 2007. Vor Frue Kirke. Foto: Cityonfire.org.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Ja - denne her udstilling fik man helt sikkert mere ud af ved at læser kirkebladet end kunstnernes intension.

Generelt er det faux pas i kunstnerkredse for tiden at tage for meget religiøst standpunkt. Man kunne dog godt ønske sig til mere mod, selvom den ene helt sikkert er ateist (ved ikke med den anden).

Selvom de ikke behøver forkynde det kristne budskab er det vel en del af den kultur, man som kunstner i vesten altid bygger videre på og dermed kommer til at forholde sig til. U- såvel som frivilligt.

http://www.boxedup.dk/?p=114