I Glostrup ligger der et næsten glemt mesterværk. Der er tale om en udstillingsbygning tegnet af Arne Jacobsen (som jeg adskillige gange har omtalt her på bloggen). Bygningen er oprindeligt opført til brug for landbrugsmaskinefabrikanten Massey-Harris, men huser i dag Peugeot Danmark.
Bygningen består af et høj bygning med to tage der skråner ind mod hinanden, hvilket gør netop denne bygning speciel, da Arne Jacobsen normalt kun har ladet taget hælde i en retning. Den høje bygning har en stor glasfacade, ud mod Hovedvejen, hvor udstillingsrummet er og bagved findes lagerfunktionerne. I forlængelse af den store bygning ligger en mindre med kontorer.
Det specielle ved netop denne Arne Jacobsen bygning er, at den har fik Grand Prix ved den 2. Internationale Kulturbiennale i Sao Paolo i 1953. Prisen blive givet af en jury bestående af bl.a. Walter Groepius og Alvar Alto.
Nu ønsker Peugeot Danmark at rive den ned og erstatte den med et almindeligt kontorhus. Det har de i første omgang fået Glostrup Kommunes tilladelse til, men efter omtale i medierne, så vil Kulturarvsstyrelsen se på, om det ikke er værd at frede bygningen.
Borgmester Søren Enemark udtaler i en artikel i Folkebladet at: Jeg ligger ikke under for den slags ånds-snobberi. En bygning behøver jo ikke være unik, fordi det er Arne Jacobsen, der har tegnet den. Jeg synes egentlig den er ganske ordinær bygning.
Vi skal også - som jeg har omtalt det i indlægget Hvordan skal vi bevare kulturarven? - bevare bygninger fra vores egen tid. Fredningerne sker jo ikke vores skyld, men for de fremtidige generationer. Netop her er den omtalte bygning nødvendig, da den viser et af de bedste eksempler på en udstillingsbygning fra modernismens tidalder (læs f.eks. mit indlæg om modernismen).
Jeg er overbevist om at Peugeot Danmark kan sammentænke den eksisterende bygning med en udvidelse af kontorfløjene. Det kræver noget omtanke af arkitekten, men er det for meget at forlange?
Litteratur: Carsten Thau og Kjeld Vindum: Jacobsen, Arkitektens Forlag, 1998.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar