onsdag den 6. april 2005

Medier og Mette F.

Politiken skriver, at vi danskere ser i gennemsnit 19 tv-reklamer om dagen. I artiklen udtaler medieordfører for Socialdemokraterne Mette Frederiksen at:
Reklamer optager blot tid på sendefladen, der kunne være brugt til at sende
noget ordentligt tv i stedet.

Det har Mette ret i, men man må spørge om, hvor Mette Frederiksen mener at der skal komme penge til at lave godt TV for, når der ikke er reklamer. Vi betaler 2.000 om året i licens. Forestiller Mette F sig at licensen skal sættes op?

Det næste spørgsmål er så, hvorfor skal politikerne bestemme om der må være reklamer midt i programmerne og rundt om? Det må vel være op til den enkelte seer om vedkommende vil se reklamerne eller zappe rundt og se hvad der ellers er på. TV3 og de øvrige Viasatkanaler sender fra London, det samme gør Kanal 5 og dermed skal de følge de engelske regler. De regler som er lavet i Danmark gælder kun TV2 og TV Danmark.

Udgangspunktet må være en tillid til at vi danskere selv kan vælge hvilken TV-station, som vi gerne vil se. Derimod skal vi kræve at vi har et reelt alternativ til de kommercielle stationer: DR skal fortsat være stærkt og kunne producere gode programmer for både det brede og det smalle segment.

1 kommentar:

Kasper sagde ...

Jeg er helt enig, Jokum. Og man skulle da også tro, at journalisten blot havde misforstået Mette F., eller måske at Mette havde udtalt sig kluntet. Men det tvivler jeg faktisk på.
Jeg tror, hun mener lige akkurat det, hun siger.
Det er sådan lidt om mystisk logik, men når man sammenholder med hendes andre mediepolitiske holdninger, så giver de god mening.
Mette F. er vokset op med DR som eneste kanal, da hun var meget lille. Som 10-årig er hun blevet introduceret til TV2. Det har åbenbart været en skræmmende oplevelse, for i sit politiske virke har hun konstant arbejdet for at bringe det danske mediebillede tilbage til tiden før TV2.
Jeg har intet mod reklamer i fjernsynet. Især ikke, hvis de er med til at finansiere det, som jeg benytter fjernsynet primært til, nemlig underholdning.