søndag den 2. september 2007

Anna Ancher & Co.

I slutningen af 1800-tallet begyndte kvindernes frigørelse og selvstændige deltagelse i samfundslivet. Også indenfor kunstens verden begyndte kvinderne at dukke op, men da de ikke havde adgang til Kunstakademiet, så måtte de ty til privatundervisning. Mere end 75 kvinder gjorde det hos landskabsmaleren Vilhelm Kyhn (1819 - 1903), herunder den kendte skagensmaler Anna Ancker, men også mere ukendte malere som Nielsine Petersen og Elise Konstantin-Hansen fik deres uddannelse.
Det er disse kvindelige malere, som er mere eller mindre glemt, der nu hives frem i rampelyset på denne udstilling, der udover den aktuelle udstilling på Sophienholm også har været vist på Ribe Kunstmuseum og som vises på Johannes Larsen Museet til efteråret.
Udstillingen opdelt efter motivkredse, som f.eks. landskab og portrætter. Det er derfor muligt at følge udviklingen blandt malerne. I første omgang præges eleverne af Kyhns kunstsyn, der er baseret på en landskabsformel bestående af vand, bakkedrag og himmel. Fra nationalromantikken og frem mod impressionismen, hvor særligt Pauline Thomsens Sommerens farvel til efteråret. Landskab ved Salten Langsø fra 1929 kraftfuldt fortæller om en kunstner med et stort potentiale. Jeg undrer mig dog lidt over hvor den sociale indignation er i kvindernes motivvalg: Der er næsten ingen billede af den forarmede arbejderklasse,
En ganske fin udstilling, som trækker en lang række glemte kunstnere frem. I forbindelse med udstillingen er der endvidere udgivet en glimrende og flot gennemillustreret bog, der skildrer de malende damers historie. Bogen er skrevet af Anne Lie Stokbro, der har forsket i kvinderne fra Kyhns Malerskoles og deres historie.
Sophienholm, Nybrovej 401, 2800 Kgs. Lyngby. 23. juni - 16. september 2007.
Anne Lie Stokbro: Anna Ancher & Co. Ribe Kunstmuseum, Sophienholm og Johannes Larsen Museet, 2007.
Foto: Elise Konstantin-Hansen: Hønsene på morgenudflugt (1898)

Ingen kommentarer: