Efter tabet af Norge og statsbankerotten i starten af 1800-tallet tændte guldalderens kunstnere håbet for os danskere: Nu skulle vi danskere se ind ad og opbygge en ny national identitet som en småstat i Europa. Specielt landskabsmaleriet blev en lovprisning af det danske landskab, ofte set som en kombination af landskabselementer fra forskellige dele af Danmark i det samme maleri. Johan Thomas Lundbye og Peter Christian Skovgaard er de største og mest kendte af af disse kunstnere, men Dankvart Dreyer (1816 - 1852) fortjener også sin plads i selskabet.
Dankvart Dreyer er stort set glemt i dag, da han hverken frekventerede de kendte i Rom (han fik aldrig et stipendium), eller blev kendt i det københavnske borgerskab, i stedet endte Dreyer som landmand i Barløse, tæt på hans barndomsby Assens. Alligevel nåede Dreyer at male en lang række stemningsfulde billeder, særligt på Fyn og men også Jylland besøgte og malede han.
Det er disse billeder, som for øjeblikket kan ses på Hirchsprungs Samling. Billederne viser ofte det menneskeskabte landskab, som f.eks. vej eller et hus - ikke som centrum, men som en del af bevægelse - nærmest som man selv oplever det en sommerdag på landet. Men aldrig et menneske. Som fynbo sansede Dreyer særligt det bløde fynske lys og skabte unikke farvekombinationer.
Det er en fin udstilling på et fint lille museum.
Naturfortrolighed. Dankvart Dreyer. Den Hirchsprungske Samling. Stockholmsgade 20, 2100 København Ø. Særudstillingen er åben frem til d. 30. april 2007.
mandag den 23. april 2007
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar