Når man bevæger sig rundt i byen, så ser man en gang i mellem en facade, et hjøre eller et tag der er noget specielt - meget ofte er bygninger for virksomheder, organisationer eller staten der har denne form for prægtighed, mens boligerne for borgere sjældent har mange effekter, men der faktisk en hel del boliger, som danske arkitekter har bygget og som er noget er særligt.
Mange af dem har journalisten Gitte Just besøgt og det er der kommet bogen Huse i København og Nordsjælland, tegnet af berømte danske arkitekter udaf. Her kommer vi forbi boligbebyggelser tegnet i 1900-tallet, som f.eks. husene ved Genforeningspladsen, Vestersøhus, Aksel Møllers Have, Søholm og Søndergårdsparken. Hver bebyggelse har fået sit eget opslag med flotte billeder, der er taget af fotografen Hans Ole Madsen.
Bogens problem er Gitte Justs tekster, der mest af alt ligner noget, der er taget fra Bo Bedre: I afsnittet om Nærumvænge hedder det om taget "...at man kommer til at tænke på en pige, som trænger til at få klippet sit pandehår". Helt tilsvarende om Anton Rosens Vibensgaard på hjørnet af Østerbrogade og Strandboulevarden: "Man må da daglig blive i godt humør af at have sin lejlighed dér.".
Da bogens snit ligger i det 20. århundrede, så er det også modernismens bygninger, der er medtaget i bogen og mange steder ligger der ansatsen til den større fortælling om bygningen af moderne Danmark, hvor de almennyttige boligerselskaber bygger lejligheder og rækkehuse til arbejderklassen. Den historie havde været mere interessant at læse end ligegyldigheder om pelargonier i urtepotter.
Gitte Just: Huse i København og Nordsjælland, tegnet af berømte danske arkitekter. Fotografier af Hans Ole Madsen. Aschehoug, 2005.
torsdag den 8. februar 2007
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar