Inden Københavns 3. Hovedbanegård blev åbnet kørte alle togene fra den anden hovedbanegård ved Søerne og genne Frederiksberg. Her delte banen i sig en del, der kørte videre mod Frederiksberg Station og videre mod Frederikssund og mod Roskilde. Den anden del kørte tværs over Nørrebro til Nørrebro Station (den gamle) og videre mod Hillerød og Klampenborg.
På denne gamle jernbanestrækning er der efterhånden blev anlagt et sammenhængende stianlæg, Den Grønne Sti der forbinder Frederiksberg med Nørrebro og videre gennem Lersøen til Lyngbyvej. Den sidste del der mangler er forbindelsen mellem Nørrebro og Frederiksberg - der hvor stien skal krydse Åboulevarden.
Men nu sker der noget. Arkitektfirmaet Dissing og Weitling har tegnet en stibro, der hæver sig i en enkel form over Ågades trafik. Broen bæres af en høj bærende bue der sikrer, at der ikke er bropiller midt i Ågade. Dermed kommer broen også til at fungere som en port til København.
Læs mere om broen over Ågade her. Det er muligt at følge det meste af ruten med denne billedeserie.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar